Arbeidsmediation
Arbeidsconflict op het werk? Mediation is de uitweg.
Heb je hulp nodig bij een arbeidsconflict met je werknemer? Of ben je juist een werknemer die conflict heeft met je werkgever? Mediation is een effectieve manier om het arbeidsconflict snel en doelgericht op te lossen.
Heb je hulp nodig bij een arbeidsconflict met je werknemer? Of ben je juist een werknemer die conflict heeft met je werkgever? Mediation is een effectieve manier om het arbeidsconflict snel en doelgericht op te lossen.
Waarom arbeidsmediation?
Een conflict op de werkvloer is vervelend, zeker als een werknemer zich daardoor ziek meldt. Hebben collega's onderling ruzie, is de communicatie verstoord of is het vertrouwen tussen de werkgever en werknemer geschaad? Of zijn er problemen in het management? Dan biedt arbeidsmediation vaak de uitkomst.
Op de werkvloer kan ontspanning ontstaan. Dit kan allerlei oorzaken hebben zoals een (te) hoge werkdruk, miscommunicaties, een minder positief functioneringsgesprek, nieuwe taken, persoonlijke problemen of een reorganisatie. Als je recht tegenover elkaar staat dan kan het lastig zijn om op een goede manier de juiste toon te vinden om het gesprek weer met elkaar aan te gaan.
De rol van de mediator
Samenwerken vraagt om goede afspraken met elkaar te maken over onder andere de communicatie. Als de communicatie verstoord is kan de afdeling personeelszaken, jullie zelf of een bedrijfsarts mediation adviseren. Een mediator kan op een neutrale en professionele manier bemiddelen om weer in gesprek te gaan over jullie werkrelatie. En soms ook vanuit de wens om op een goede manier uit elkaar te gaan (exit-mediation). De mediator helpt jullie om helder te krijgen welke mogelijkheden er liggen om het conflict op te lossen. De mediator neemt daarin geen beslissingen en adviseert niet, maar ondersteunt in de communicatie en in het besluitvormingsproces.
De werkwijze van Cascade Mediation
De mediator van Cascade Mediation is gespecialiseerd in arbeidszaken. Hij is vanwege zijn juridische achtergrond op de hoogte van de wettelijke regels en kaders (onder andere binnen het arbeidsrecht) èn heeft een goede kijk op de dynamiek op de werkvloer. Tijdens het intakegesprek krijgt iedere partij (in een aparte sessie) de gelegenheid om vertellen waar het in de mediation over moet gaan. Daarnaast legt de mediator uit hoe traject eruitziet. De intakegesprekken vallen net als de gezamenlijke mediationgesprekken onder de geheimhouding van de mediator en de deelnemers. Als partijen in een aparte sessie het intakegesprek hebben gehad, dan deelt de mediator niet wat er hier is besproken met de andere deelnemers van de mediation.
In overleg wordt bepaald waar en in welke samenstelling de gezamenlijke mediationgesprekken gaan plaatsvinden. In sommige gevallen schuiven advocaten, bedrijfsjuristen, familieleden of HR-medewerkers ook aan bij de gezamenlijke sessies. Dat gaat altijd in overleg en met goedkeuring van beide partijen. De mediator treedt tijdens de sessies op als een onpartijdige bemiddelaar en zorgt voor evenwichtige en constructieve gesprekken.
Duur van het traject
Over het algemeen zijn er twee tot vier gezamenlijke sessies van ongeveer twee uur nodig om te komen tot oplossingen waar beide partijen achter staan. Als blijkt dat voor jouw kwestie minder of meer sessies nodig zijn dan is dat echter geen probleem. Het resultaat wordt in de meeste gevallen schriftelijk vastgelegd in een vorm van een afsprakenlijst of vaststellingsovereenkomst.
Wil je vrijblijvend èn vertrouwelijk van gedachten uitwisselen over jouw kwestie (op de werkvloer) en onderzoeken of deze bemiddeling bij je past? Neem gerust contact op via het contactformulier of bel naar 085 212 97 40.
Een conflict op de werkvloer is vervelend, zeker als een werknemer zich daardoor ziek meldt. Hebben collega's onderling ruzie, is de communicatie verstoord of is het vertrouwen tussen de werkgever en werknemer geschaad? Of zijn er problemen in het management? Dan biedt arbeidsmediation vaak de uitkomst.
Op de werkvloer kan ontspanning ontstaan. Dit kan allerlei oorzaken hebben zoals een (te) hoge werkdruk, miscommunicaties, een minder positief functioneringsgesprek, nieuwe taken, persoonlijke problemen of een reorganisatie. Als je recht tegenover elkaar staat dan kan het lastig zijn om op een goede manier de juiste toon te vinden om het gesprek weer met elkaar aan te gaan.
De rol van de mediator
Samenwerken vraagt om goede afspraken met elkaar te maken over onder andere de communicatie. Als de communicatie verstoord is kan de afdeling personeelszaken, jullie zelf of een bedrijfsarts mediation adviseren. Een mediator kan op een neutrale en professionele manier bemiddelen om weer in gesprek te gaan over jullie werkrelatie. En soms ook vanuit de wens om op een goede manier uit elkaar te gaan (exit-mediation). De mediator helpt jullie om helder te krijgen welke mogelijkheden er liggen om het conflict op te lossen. De mediator neemt daarin geen beslissingen en adviseert niet, maar ondersteunt in de communicatie en in het besluitvormingsproces.
De werkwijze van Cascade Mediation
De mediator van Cascade Mediation is gespecialiseerd in arbeidszaken. Hij is vanwege zijn juridische achtergrond op de hoogte van de wettelijke regels en kaders (onder andere binnen het arbeidsrecht) èn heeft een goede kijk op de dynamiek op de werkvloer. Tijdens het intakegesprek krijgt iedere partij (in een aparte sessie) de gelegenheid om vertellen waar het in de mediation over moet gaan. Daarnaast legt de mediator uit hoe traject eruitziet. De intakegesprekken vallen net als de gezamenlijke mediationgesprekken onder de geheimhouding van de mediator en de deelnemers. Als partijen in een aparte sessie het intakegesprek hebben gehad, dan deelt de mediator niet wat er hier is besproken met de andere deelnemers van de mediation.
In overleg wordt bepaald waar en in welke samenstelling de gezamenlijke mediationgesprekken gaan plaatsvinden. In sommige gevallen schuiven advocaten, bedrijfsjuristen, familieleden of HR-medewerkers ook aan bij de gezamenlijke sessies. Dat gaat altijd in overleg en met goedkeuring van beide partijen. De mediator treedt tijdens de sessies op als een onpartijdige bemiddelaar en zorgt voor evenwichtige en constructieve gesprekken.
Duur van het traject
Over het algemeen zijn er twee tot vier gezamenlijke sessies van ongeveer twee uur nodig om te komen tot oplossingen waar beide partijen achter staan. Als blijkt dat voor jouw kwestie minder of meer sessies nodig zijn dan is dat echter geen probleem. Het resultaat wordt in de meeste gevallen schriftelijk vastgelegd in een vorm van een afsprakenlijst of vaststellingsovereenkomst.
Wil je vrijblijvend èn vertrouwelijk van gedachten uitwisselen over jouw kwestie (op de werkvloer) en onderzoeken of deze bemiddeling bij je past? Neem gerust contact op via het contactformulier of bel naar 085 212 97 40.