Algemene voorwaarden
Artikel 1 - Definities
1. Cascade Mediation, gevestgid te (5521 DK) Eersel, aan het adres Brouwer 1, geregistreerd onder KvK- nr. 90619773, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Dienstverlener.
2. De wederpartij van de Dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Cliënt.
3. Dienstverlener en Cliënt worden in deze algemene voorwaarden gezamenlijk als Partijen aangeduid.
4. Met overeenkomst wordt bedoeld de mediationovereenkomst tot dienstverlening op het gebied van mediation, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
5. Met Cliënt worden bedoeld particulieren dan wel zakelijke klanten aan wie de mediator diensten verleend op het gebied van mediation, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
6. Met mediation wordt bedoeld een procedure waarbij cliënten (ook wel partijen genoemd) zich inzetten om, onder leiding van een mediator, hun kwestie op te lossen.
7. Met mediator wordt bedoeld: diegene die de mediation leidt.
8. MfN: Mediatorsfederatie Nederland.
9. SKM: Stichting Kwaliteit Mediators.
10. STM: Stichting Tuchtrechtspraak Mediators.
Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Dienstverlener.
2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze algemene voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de Cliënt of van derden uitdrukkelijk uit.
4. Bij strijd met deze algemene voorwaarden, gaan de meer specifieke bedingen in de overeenkomst voor.
5. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand en zal de nietige/vernietigde bepaling vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling en zullen Partijen zich inspannen om de ontstane leemte op te vullen in overeenstemming met het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
Artikel 3 - Prijzen
1. Alle prijzen die Dienstverlener hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
2. Alle prijzen die de Dienstverlener hanteert voor de producten of diensten, op de website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Dienstverlener te allen tijde wijzigen.
3. De aanbiedingen van Dienstverlener zijn hooguit 1 maand geldig, tenzij in het aanbod een andere (verval)termijn voor aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard, dan vervalt het aanbod. Dienstverlener is gerechtigd om het aanbod te verlengen met een nieuwe (verval)termijn.
4. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Dienstverlener vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren en gemaakte kosten.
5. Dienstverlener heeft het recht om een voorschot te vragen voor de start van de overeenkomst. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op de eerste termijnfactuur.
6. Indien Partijen een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
7. Dienstverlener is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Dienstverlener Cliënt tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
8. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft Cliënt het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
9. Dienstverlener heeft het recht de prijzen jaarlijks per 1 januari aan te passen.
10. Dienstverlener kondigt prijsaanpassingen schriftelijk dan wel per e-mail aan Cliënt.
11. Cliënt heeft het recht om de overeenkomst met Dienstverlener op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
Artikel 4 - Annuleren afspraak
1. Het annuleren of verzetten van een video (online) of fysieke afspraak kan Cliënt per e-mail doen door een e-mail te sturen naar [email protected] of door te bellen naar het algemene telefoonnummer van Dienstverlener 085-2129740.
2. Het annuleren of verzetten van een afspraak tot 72 uur voor de afspraak is kosteloos.
3. Bij het annuleren of verzetten van de afspraak tussen 24 en 48 uur voor de afspraak door Cliënt, heeft Dienstverlener het recht om 50% van het overeengekomen uurtarief in rekening te brengen.
4 Bij het annuleren of verzetten van de afspraak korter dan 24 uur voor de afspraak door Cliënt, heeft Dienstverlener het recht om 100% van het overeengekomen uurtarief in rekening te brengen.
5. De annuleringskosten worden bij de eerstvolgende termijnfactuur in rekening gebracht.
Artikel 5 - Betaling
1. Facturen dienen binnen 14 dagen na factuurdatum betaald te zijn, tenzij Partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
2. Wanneer Cliënt in verzuim is, dan is hij naast de hoofdsom tevens wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan Dienstverlener.
3. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Betaalt Cliënt een factuur niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim.
5. Betaalt Cliënt een factuur niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat Cliënt aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
6. In geval van liquidatie, faillissement (zowel bij natuurlijk persoon als bij een rechtspersoon), beslag of surseance van betaling aan de zijde van Cliënt, zijn de vorderingen van Dienstverlener op Cliënt onmiddellijk opeisbaar.
7. Weigert Cliënt zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst aan Dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken vergoedingen aan Dienstverlener te betalen.
8. Wanneer Cliënt niet de mogelijkheid heeft om een factuur in-een-keer te kunnen betalen, dan kan hij een betalingsregeling aanvragen bij Dienstverlener. Cliënt kan zijn onderbouwd betalingsvoorstel mailen naar [email protected] (bij voorkeur met bewijsstukken). Dienstverlener reageert zo snel mogelijk doch binnen twee weken op het betalingsvoorstel. Dienstverlener behoudt het recht om het betalingsvoorstel af te wijzen of een tegenvoorstel te doen.
Artikel 6 - Opschortingsrecht
Tenzij Cliënt een consument is, doet Cliënt afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 7 - Verrekening
Tenzij Cliënt een consument is, doet Cliënt afstand van zijn recht om een schuld aan Dienstverlener te verrekenen met een vordering op Dienstverlener.
Artikel 8 - Garantie
Wanneer Partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Dienstverlener enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 9 - Uitvoering van de overeenkomst
1. Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
2. Dienstverlener heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden (zoals een alimentatieberekening). Dienstverlener hoeft hiervoor geen toestemming te vragen aan Cliënt.
3. Dienstverlener is bevoegd om eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen die deze derden op grond van lid 2 hanteren, mede namens Cliënt van Dienstverlener te aanvaarden. Iedere eigen aansprakelijkheid van Dienstverlener voor eventuele tekortkomingen en/of fouten van deze derden is uitgesloten.
4. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt na ondertekening van de overeenkomst door Partijen en eventueel na betaling van het overeengekomen voorschotbedrag door Cliënt.
5. Het is de verantwoordelijkheid van Cliënt dat Dienstverlener tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
6. Indien Cliënt er niet voor gezorgd heeft dat Dienstverlener tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende (extra) kosten en/of gemaakte uren voor rekening van Cliënt.
Artikel 10 - Informatieverstrekking door de Cliënt
1. Cliënt stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Dienstverlener.
2. Cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Indien en voor zover Cliënt dit verzoekt, retourneert Dienstverlener de betreffende bescheiden aan Cliënt wanneer Dienstverlener fysiek hierover beschikt.
4. Stelt Cliënt niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Dienstverlener redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra gemaakte uren voor rekening van Cliënt.
Artikel 11 - Duur van de overeenkomst
1. De overeenkomst tussen Dienstverlener en Cliënt duurt – als het een mediation betreft – zolang de mediation loopt, tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. De mediation vindt plaats op basis van vrijwilligheid. Het staat elk der partijen en de mediator om de mediation op elk gewenst moment te beëindigen. Beëindiging geschiedt uitsluitend door een schrijven of e-mail gericht aan de andere partij(en) en de mediator.
3. Het beëindigen van de overeenkomst laat de betaalverplichting van Cliënt onverlet.
4. Zijn Partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit echter slechts een indicatieve termijn, maar nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet Cliënt Dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 12 - Intellectueel eigendom
1. Dienstverlener behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Cliënt mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Dienstverlener (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.
Artikel 13 - Geheimhouding
1. Ieder der Partijen houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van de andere Partij ontvangt en alle andere informatie betreffende de andere Partij waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere Partij schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat (eventueel) zijn personeel de genoemde informatie ook geheimhoudt, ook na afloop van de overeenkomst.
2. De informatie die Dienstverlener van Cliënt ontvangt valt onder de geheimhouding en wordt niet met derden gedeeld, tenzij hiervoor toestemming is gegeven door Cliënt of tenzij Dienstverlener op grond van geldende wet- en regelgeving verplicht wordt bepaalde gegevens te verstrekken, bijvoorbeeld aan de politie in het kader van een opsporingsonderzoek.
3. Onder de geheimhoudingsplicht zoals genoemd in lid 1 en 2 valt niet het delen van de nodige informatie aan derden om te kunnen starten met de werkzaamheden op grond van artikel 9 lid 2 van deze algemene voorwaarden. Cliënt mag ervan uitgaan dat deze derden zijn persoonsgegevens en overige informatie vertrouwelijk behandeld.
4. Indien Cliënt, of een andere partij die betrokken was bij een mediation, een klacht tegen de mediator indient die betrekking heeft op de behandeling van een mediationdossier waarin persoonsgegevens van Cliënt staan opgenomen, kunnen deze persoonsgegevens worden verstrekt aan de Stichting Kwaliteit Mediators (SKM) en/of aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediation (STM). Deze gegevens worden door beide instanties vertrouwelijk behandeld.
5. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
Artikel 14 - Boetebeding overtreding intellectueel eigendom
1. Bij overtreding door Cliënt van het intellectueel eigendom zoals omschreven in artikel 12 van deze algemene voorwaarden en/of van de overeenkomst, dan is Cliënt per direct een opeisbare boete verschuldigd aan Dienstverlener van € 2.500, - per overtreding.
2. Daarnaast verbeurt Cliënt ten gunste van Dienstverlener een bedrag van € 250,00 voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
3. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
4. Het verbeuren van de in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Dienstverlener waaronder haar recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 15 - Boetebeding overtreding geheimhoudingsplicht
1. Bij overtreding van de geheimhouding zoals omschreven in artikel 13 van deze algemene voorwaarden en/of van de overeenkomst door Cliënt, dan verbeurt de Cliënt ten gunste van Dienstverlener een boete van € 5.000, - per overtreding.
2. Daarnaast verbeurt Cliënt ten gunste van Dienstverlener een bedrag van € 500,00 voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
3. Voor het verbeuren van deze boete is er geen voorafgaande ingebrekestelling nodig.
4. Het verbeuren van de in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Dienstverlener waaronder het recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 16 - Vrijwaring
Cliënt vrijwaart Dienstverlener tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.
Artikel 17 - Klachten
1. Cliënt dient een door Dienstverlener geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen Cliënt redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient Cliënt Dienstverlener daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen twee week na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
3. Cliënt geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
4. Cliënt dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen Partijen.
5. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
6. Indien Cliënt ontevreden is over de dienstverlening van Dienstverlener, deelt de Cliënt dit zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen twee weken mee aan Dienstverlener en zullen Partijen proberen om tot een informele oplossing te komen.
7. Als de geleverde dienstverlening een mediation betreft of te maken heeft met mediation volgens de MfN, en wanneer de in lid 6 gevolgde weg niet tot een voldoende oplossing leidt, kan Cliënt een klacht indienen bij Stichting Kwaliteit Mediators (SKM) en/of aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediation (STM).
Artikel 18 - Ingebrekestelling
Cliënt dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Dienstverlener. Het is de verantwoordelijkheid van Cliënt dat een ingebrekestelling Dienstverlener ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Artikel 19 - Hoofdelijke aansprakelijkheid
Als Dienstverlener een overeenkomst aangaat met meerdere Cliënten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Dienstverlener verschuldigd zijn, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Artikel 20 - Aansprakelijkheid
1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die Cliënt lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Indien Dienstverlener aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
3. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
4. Indien Dienstverlener aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Artikel 21 - Vervaltermijn
Elk recht van Cliënt op schadevergoeding van Dienstverlener vervalt in elk geval 6 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 22 - Recht op ontbinding
1. Cliënt heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Dienstverlener toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien de bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt. Deze ontbinding dient schriftelijk te worden gedaan.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Dienstverlener niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Dienstverlener in verzuim is.
3. Dienstverlener heeft het recht de overeenkomst met de Cliënt te ontbinden, indien de Cliënt zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien Dienstverlener kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat Cliënt zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
4. Het ontbinden van de overeenkomst laat de betaalverplichting van Cliënt onverlet.
Artikel 23 - Overmacht
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Dienstverlener in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de Cliënt niet aan Dienstverlener kan worden toegerekend in een van de wil van Dienstverlener onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van de verplichtingen ten aanzien van Cliënt geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van de verplichtingen in redelijkheid niet van Dienstverlener kan worden verlangd.
2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, coronacrisis etc.), wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden, onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen, computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Dienstverlener een of meer verplichtingen naar Cliënt niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Dienstverlener er weer aan kan voldoen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 45 kalenderdagen heeft geduurd, mogen Partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
5. Dienstverlener is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd aan Cliënt, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Artikel 24 - Wijziging van de overeenkomst
Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen Partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Artikel 25 - Wijziging algemene voorwaarden
1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd en worden geacht automatisch onderdeel uit te maken van de tussen Partijen bestaande overeenkomst.
2. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Cascade Mediation (Dienstverlener) zoveel mogelijk vooraf met de Cliënt bespreken voordat deze wijzigingen ingaan. Indien de overeenkomst wordt voortgezet na inwerkingtreding van de wijzigingen, worden deze wijzigingen geacht onderdeel uit te maken van de overeenkomst.
3. Cliënt is gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Artikel 26 - Overgang van rechten
Rechten van Cliënt uit een overeenkomst tussen Partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Dienstverlener. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 27 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Dienstverlener bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 28 - Verwerking Persoonsgegevens
Dienstverlener verwerkt de persoonsgegevens van Cliënt zoals beschreven in de Privacyverklaring van Dienstverlener, welke te vinden is op de website van Dienstverlener (www.casademediation.nl/privacyverklaring).
Artikel 29 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Dienstverlener is gevestigd/ praktijk houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen Partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Artikel 30 - Toeschrijving
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing vanaf 1 april 2024 en vervangen vanaf deze datum de vorige versies van deze algemene voorwaarden.
Versie 1.3 – april 2024.
1. Cascade Mediation, gevestgid te (5521 DK) Eersel, aan het adres Brouwer 1, geregistreerd onder KvK- nr. 90619773, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Dienstverlener.
2. De wederpartij van de Dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Cliënt.
3. Dienstverlener en Cliënt worden in deze algemene voorwaarden gezamenlijk als Partijen aangeduid.
4. Met overeenkomst wordt bedoeld de mediationovereenkomst tot dienstverlening op het gebied van mediation, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
5. Met Cliënt worden bedoeld particulieren dan wel zakelijke klanten aan wie de mediator diensten verleend op het gebied van mediation, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
6. Met mediation wordt bedoeld een procedure waarbij cliënten (ook wel partijen genoemd) zich inzetten om, onder leiding van een mediator, hun kwestie op te lossen.
7. Met mediator wordt bedoeld: diegene die de mediation leidt.
8. MfN: Mediatorsfederatie Nederland.
9. SKM: Stichting Kwaliteit Mediators.
10. STM: Stichting Tuchtrechtspraak Mediators.
Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Dienstverlener.
2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze algemene voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de Cliënt of van derden uitdrukkelijk uit.
4. Bij strijd met deze algemene voorwaarden, gaan de meer specifieke bedingen in de overeenkomst voor.
5. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand en zal de nietige/vernietigde bepaling vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling en zullen Partijen zich inspannen om de ontstane leemte op te vullen in overeenstemming met het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
Artikel 3 - Prijzen
1. Alle prijzen die Dienstverlener hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
2. Alle prijzen die de Dienstverlener hanteert voor de producten of diensten, op de website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Dienstverlener te allen tijde wijzigen.
3. De aanbiedingen van Dienstverlener zijn hooguit 1 maand geldig, tenzij in het aanbod een andere (verval)termijn voor aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard, dan vervalt het aanbod. Dienstverlener is gerechtigd om het aanbod te verlengen met een nieuwe (verval)termijn.
4. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Dienstverlener vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren en gemaakte kosten.
5. Dienstverlener heeft het recht om een voorschot te vragen voor de start van de overeenkomst. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op de eerste termijnfactuur.
6. Indien Partijen een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
7. Dienstverlener is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Dienstverlener Cliënt tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
8. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft Cliënt het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
9. Dienstverlener heeft het recht de prijzen jaarlijks per 1 januari aan te passen.
10. Dienstverlener kondigt prijsaanpassingen schriftelijk dan wel per e-mail aan Cliënt.
11. Cliënt heeft het recht om de overeenkomst met Dienstverlener op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
Artikel 4 - Annuleren afspraak
1. Het annuleren of verzetten van een video (online) of fysieke afspraak kan Cliënt per e-mail doen door een e-mail te sturen naar [email protected] of door te bellen naar het algemene telefoonnummer van Dienstverlener 085-2129740.
2. Het annuleren of verzetten van een afspraak tot 72 uur voor de afspraak is kosteloos.
3. Bij het annuleren of verzetten van de afspraak tussen 24 en 48 uur voor de afspraak door Cliënt, heeft Dienstverlener het recht om 50% van het overeengekomen uurtarief in rekening te brengen.
4 Bij het annuleren of verzetten van de afspraak korter dan 24 uur voor de afspraak door Cliënt, heeft Dienstverlener het recht om 100% van het overeengekomen uurtarief in rekening te brengen.
5. De annuleringskosten worden bij de eerstvolgende termijnfactuur in rekening gebracht.
Artikel 5 - Betaling
1. Facturen dienen binnen 14 dagen na factuurdatum betaald te zijn, tenzij Partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
2. Wanneer Cliënt in verzuim is, dan is hij naast de hoofdsom tevens wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan Dienstverlener.
3. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Betaalt Cliënt een factuur niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim.
5. Betaalt Cliënt een factuur niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat Cliënt aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
6. In geval van liquidatie, faillissement (zowel bij natuurlijk persoon als bij een rechtspersoon), beslag of surseance van betaling aan de zijde van Cliënt, zijn de vorderingen van Dienstverlener op Cliënt onmiddellijk opeisbaar.
7. Weigert Cliënt zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst aan Dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken vergoedingen aan Dienstverlener te betalen.
8. Wanneer Cliënt niet de mogelijkheid heeft om een factuur in-een-keer te kunnen betalen, dan kan hij een betalingsregeling aanvragen bij Dienstverlener. Cliënt kan zijn onderbouwd betalingsvoorstel mailen naar [email protected] (bij voorkeur met bewijsstukken). Dienstverlener reageert zo snel mogelijk doch binnen twee weken op het betalingsvoorstel. Dienstverlener behoudt het recht om het betalingsvoorstel af te wijzen of een tegenvoorstel te doen.
Artikel 6 - Opschortingsrecht
Tenzij Cliënt een consument is, doet Cliënt afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 7 - Verrekening
Tenzij Cliënt een consument is, doet Cliënt afstand van zijn recht om een schuld aan Dienstverlener te verrekenen met een vordering op Dienstverlener.
Artikel 8 - Garantie
Wanneer Partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Dienstverlener enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 9 - Uitvoering van de overeenkomst
1. Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
2. Dienstverlener heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden (zoals een alimentatieberekening). Dienstverlener hoeft hiervoor geen toestemming te vragen aan Cliënt.
3. Dienstverlener is bevoegd om eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen die deze derden op grond van lid 2 hanteren, mede namens Cliënt van Dienstverlener te aanvaarden. Iedere eigen aansprakelijkheid van Dienstverlener voor eventuele tekortkomingen en/of fouten van deze derden is uitgesloten.
4. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt na ondertekening van de overeenkomst door Partijen en eventueel na betaling van het overeengekomen voorschotbedrag door Cliënt.
5. Het is de verantwoordelijkheid van Cliënt dat Dienstverlener tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
6. Indien Cliënt er niet voor gezorgd heeft dat Dienstverlener tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende (extra) kosten en/of gemaakte uren voor rekening van Cliënt.
Artikel 10 - Informatieverstrekking door de Cliënt
1. Cliënt stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Dienstverlener.
2. Cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Indien en voor zover Cliënt dit verzoekt, retourneert Dienstverlener de betreffende bescheiden aan Cliënt wanneer Dienstverlener fysiek hierover beschikt.
4. Stelt Cliënt niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Dienstverlener redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra gemaakte uren voor rekening van Cliënt.
Artikel 11 - Duur van de overeenkomst
1. De overeenkomst tussen Dienstverlener en Cliënt duurt – als het een mediation betreft – zolang de mediation loopt, tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. De mediation vindt plaats op basis van vrijwilligheid. Het staat elk der partijen en de mediator om de mediation op elk gewenst moment te beëindigen. Beëindiging geschiedt uitsluitend door een schrijven of e-mail gericht aan de andere partij(en) en de mediator.
3. Het beëindigen van de overeenkomst laat de betaalverplichting van Cliënt onverlet.
4. Zijn Partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit echter slechts een indicatieve termijn, maar nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet Cliënt Dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 12 - Intellectueel eigendom
1. Dienstverlener behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Cliënt mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Dienstverlener (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.
Artikel 13 - Geheimhouding
1. Ieder der Partijen houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van de andere Partij ontvangt en alle andere informatie betreffende de andere Partij waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere Partij schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat (eventueel) zijn personeel de genoemde informatie ook geheimhoudt, ook na afloop van de overeenkomst.
2. De informatie die Dienstverlener van Cliënt ontvangt valt onder de geheimhouding en wordt niet met derden gedeeld, tenzij hiervoor toestemming is gegeven door Cliënt of tenzij Dienstverlener op grond van geldende wet- en regelgeving verplicht wordt bepaalde gegevens te verstrekken, bijvoorbeeld aan de politie in het kader van een opsporingsonderzoek.
3. Onder de geheimhoudingsplicht zoals genoemd in lid 1 en 2 valt niet het delen van de nodige informatie aan derden om te kunnen starten met de werkzaamheden op grond van artikel 9 lid 2 van deze algemene voorwaarden. Cliënt mag ervan uitgaan dat deze derden zijn persoonsgegevens en overige informatie vertrouwelijk behandeld.
4. Indien Cliënt, of een andere partij die betrokken was bij een mediation, een klacht tegen de mediator indient die betrekking heeft op de behandeling van een mediationdossier waarin persoonsgegevens van Cliënt staan opgenomen, kunnen deze persoonsgegevens worden verstrekt aan de Stichting Kwaliteit Mediators (SKM) en/of aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediation (STM). Deze gegevens worden door beide instanties vertrouwelijk behandeld.
5. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- die op het moment dat de ontvanger deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending door de ontvangende partij van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
- waarvan de ontvangende Partij kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door de andere partij die de ontvangende partij van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan de ontvangende Partij te verstrekken
- die door de ontvangende Partij openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht
Artikel 14 - Boetebeding overtreding intellectueel eigendom
1. Bij overtreding door Cliënt van het intellectueel eigendom zoals omschreven in artikel 12 van deze algemene voorwaarden en/of van de overeenkomst, dan is Cliënt per direct een opeisbare boete verschuldigd aan Dienstverlener van € 2.500, - per overtreding.
2. Daarnaast verbeurt Cliënt ten gunste van Dienstverlener een bedrag van € 250,00 voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
3. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
4. Het verbeuren van de in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Dienstverlener waaronder haar recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 15 - Boetebeding overtreding geheimhoudingsplicht
1. Bij overtreding van de geheimhouding zoals omschreven in artikel 13 van deze algemene voorwaarden en/of van de overeenkomst door Cliënt, dan verbeurt de Cliënt ten gunste van Dienstverlener een boete van € 5.000, - per overtreding.
2. Daarnaast verbeurt Cliënt ten gunste van Dienstverlener een bedrag van € 500,00 voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
3. Voor het verbeuren van deze boete is er geen voorafgaande ingebrekestelling nodig.
4. Het verbeuren van de in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Dienstverlener waaronder het recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 16 - Vrijwaring
Cliënt vrijwaart Dienstverlener tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.
Artikel 17 - Klachten
1. Cliënt dient een door Dienstverlener geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen Cliënt redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient Cliënt Dienstverlener daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen twee week na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
3. Cliënt geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
4. Cliënt dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen Partijen.
5. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
6. Indien Cliënt ontevreden is over de dienstverlening van Dienstverlener, deelt de Cliënt dit zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen twee weken mee aan Dienstverlener en zullen Partijen proberen om tot een informele oplossing te komen.
7. Als de geleverde dienstverlening een mediation betreft of te maken heeft met mediation volgens de MfN, en wanneer de in lid 6 gevolgde weg niet tot een voldoende oplossing leidt, kan Cliënt een klacht indienen bij Stichting Kwaliteit Mediators (SKM) en/of aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediation (STM).
Artikel 18 - Ingebrekestelling
Cliënt dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Dienstverlener. Het is de verantwoordelijkheid van Cliënt dat een ingebrekestelling Dienstverlener ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Artikel 19 - Hoofdelijke aansprakelijkheid
Als Dienstverlener een overeenkomst aangaat met meerdere Cliënten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Dienstverlener verschuldigd zijn, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Artikel 20 - Aansprakelijkheid
1. Dienstverlener is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die Cliënt lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Indien Dienstverlener aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
3. Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
4. Indien Dienstverlener aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Artikel 21 - Vervaltermijn
Elk recht van Cliënt op schadevergoeding van Dienstverlener vervalt in elk geval 6 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 22 - Recht op ontbinding
1. Cliënt heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Dienstverlener toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien de bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt. Deze ontbinding dient schriftelijk te worden gedaan.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Dienstverlener niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Dienstverlener in verzuim is.
3. Dienstverlener heeft het recht de overeenkomst met de Cliënt te ontbinden, indien de Cliënt zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien Dienstverlener kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat Cliënt zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
4. Het ontbinden van de overeenkomst laat de betaalverplichting van Cliënt onverlet.
Artikel 23 - Overmacht
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Dienstverlener in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de Cliënt niet aan Dienstverlener kan worden toegerekend in een van de wil van Dienstverlener onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van de verplichtingen ten aanzien van Cliënt geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van de verplichtingen in redelijkheid niet van Dienstverlener kan worden verlangd.
2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, coronacrisis etc.), wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden, onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen, computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Dienstverlener een of meer verplichtingen naar Cliënt niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Dienstverlener er weer aan kan voldoen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 45 kalenderdagen heeft geduurd, mogen Partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
5. Dienstverlener is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd aan Cliënt, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Artikel 24 - Wijziging van de overeenkomst
Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen Partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Artikel 25 - Wijziging algemene voorwaarden
1. Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd en worden geacht automatisch onderdeel uit te maken van de tussen Partijen bestaande overeenkomst.
2. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Cascade Mediation (Dienstverlener) zoveel mogelijk vooraf met de Cliënt bespreken voordat deze wijzigingen ingaan. Indien de overeenkomst wordt voortgezet na inwerkingtreding van de wijzigingen, worden deze wijzigingen geacht onderdeel uit te maken van de overeenkomst.
3. Cliënt is gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Artikel 26 - Overgang van rechten
Rechten van Cliënt uit een overeenkomst tussen Partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Dienstverlener. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 27 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Dienstverlener bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 28 - Verwerking Persoonsgegevens
Dienstverlener verwerkt de persoonsgegevens van Cliënt zoals beschreven in de Privacyverklaring van Dienstverlener, welke te vinden is op de website van Dienstverlener (www.casademediation.nl/privacyverklaring).
Artikel 29 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Dienstverlener is gevestigd/ praktijk houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen Partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Artikel 30 - Toeschrijving
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing vanaf 1 april 2024 en vervangen vanaf deze datum de vorige versies van deze algemene voorwaarden.
Versie 1.3 – april 2024.