Algemene voorwaarden
Artikel 1 - Definities
a. Cascade Mediation: gevestigd te 's-Hertogenbosch (Nederland) onder KvK nr. 90619773.
b. Klant/Cliënt: degene met wie Cascade Mediation een overeenkomst is aangegaan.
c. Partijen: Cascade Mediaton en klant(en)/cliënt(en) samen.
d. Consument: een klant die een individu is en die als privépersoon handelt.
e. Rechtspersoon: een persoon of groepen van mensen, organisaties en instellingen als volwaardig en
handelingsbekwaam en bevoegd van die entiteit die in het rechtsverkeer deelneemt.
f. Mediation: procedure waarbij de partijen zich inzetten om, onder leiding van een Mediator, hun kwestie op te
lossen.
g. Mediator: degene die de mediation leidt en staat ingeschreven in het MfN-register.
h. MfN: Mediatorsfederatie Nederland.
i. SKM: Stichting Kwaliteit Mediators.
j. STM: Stichting Tuchtrechtspraak Mediators.
Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Cascade Mediation.
2.2 Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
2.3 Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
3.1 Alle prijzen die Cascade Mediation hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
3.2 Alle prijzen op die Cascade Mediation hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Cascade Mediation te allen tijde wijzigen.
3.3 De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Cascade Mediation vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
3.4 Cascade heeft het recht om een voorschot te vragen voor de start van de overeenkomst.
3.5 De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Cascade Mediation, geldend voor de periode waarin werkzaamheden zijn verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
3.6 Indien partijen voor een dienstverlening door Cascade Mediation een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
3.7 Cascade Mediation is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Cascade Mediation de klant/cliënt tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
3.8 Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant/cliënt het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
3.9 Cascade Mediation heeft het recht de prijzen (jaarlijks) aan te passen.
3.10 Voorafgaand aan de ingang ervan zal Cascade Mediation prijsaanpassingen meedelen aan de klant/cliënt.
3.11 De klant/cliënt heeft het recht om de overeenkomst met Cascade Mediation op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
Artikel 4 - Gevolgen niet tijdig betalen
4.1 Betaalt de klant/cliënt niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Cascade Mediation gerechtigd de op dat moment geldende wettelijke rente in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant/cliënt in verzuim is.
4.2 Wanneer de klant/cliënt in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Cascade Mediation.
4.3 De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4.4 Wanneer de klant/cliënt niet tijdig betaalt, mag Cascade Mediation haar verplichtingen opschorten totdat de klant/cliënt aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
4.5 In geval van liquidatie, faillissement (zowel bij natuurlijk persoon als bij een rechtspersoon), beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant/cliënt, zijn de vorderingen van Cascade Mediation op de klant/cliënt onmiddellijk opeisbaar.
4.6 Weigert de klant/cliënt zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Cascade Mediation, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Cascade Mediation te betalen.
4.7 Wanneer de klant/cliënt een consument is en niet de mogelijk heeft om de factuur in-een-keer te betalen, dan kan hij een onderbouwd betalingsvoorstel sturen naar administratie@cascademediation.nl (bijvoorkeur met bewijsstukken). Cascade Mediation reageert zo snel mogelijk doch binnen twee weken op het betalingsvoorstel. Cascade Mediation behoudt het recht om het betalingsvoorstel af te wijzen.
Artikel 5 - Opschortingsrecht
Tenzij de klant/cliënt een consument is, doet de klant/cliënt afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 6 - Verrekening
Tenzij de klant/cliënt een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Cascade Mediation te verrekenen met een vordering opCascade Mediation.
Artikel 7 - Garantie
Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Cascade Mediation enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 8 - Uitvoering van de overeenkomst
8.1 Cascade Mediation voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
Cascade Mediation heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
8.2 De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
8.3 Het is de verantwoordelijkheid van de klant/cliënt dat Cascade Mediation tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
8.4 Indien de klant/cliënt er niet voor heeft gezorgd dat Cascade Mediation tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant/cliënt.
Artikel 9 - Informatieverstrekking door de klant
9.1 De klant/cliënt stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Cascade Mediation.
9.2 De klant/cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
9.3 Indien en voor zover de klant/cliënt dit verzoekt, retourneert Cascade Mediation de betreffende bescheiden.
9.4 Stelt de klant/cliënt niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Cascade Mediation redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant/cliënt.
Artikel 10 - Duur van de overeenkomst
10.1 De overeenkomst tussen Cascade Mediation en de klant/cliënt wordt standaard aangegaan voor de duur van zes maanden, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
10.2 Indien de klant/cliënt een consument is eindigt de overeenkomst (van zes maanden) van rechtswege zonder inachtneming van een opzegtermijn en hoeft de klant/cliënt de overeenkomst niet schriftelijk op te zeggen.
10.3 Indien de klant/cliënt een consument is en hij wenst de overeenkomst te verlengen dan dient de klant/cliënt dit uiterlijk één maand voor einde datum van de overeenkomst dit schriftelijk te melden. De overeenkomst wordt omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
10.4 Indien de klant/cliënt een rechtspersoon is en partijen zijn de overeenkomst voor de standaard periode van zes maanden aangegaan (tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen), dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij een van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.
10.5 Indien partijen een overeenkomst voor onbepaalde zijn aangegaan en van de partijen wil deze opzeggen, dan dient dit schriftelijk te worden gedaan met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.
10.6 Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit echter slechts een indicatieve termijn, maar nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de klant/cliënt Cascade Mediation schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 11 - Intellectueel eigendom
11.1 Cascade Mediation behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
11.2. De klant/cliënt mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Cascade Mediation (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.
Artikel 12 - Geheimhouding
12.1 De klant/cliënt houdt iedere informatie die hij (in welke vorm dan ook) van Cascade Mediation ontvangt geheim.
12.2 Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Cascade Mediation waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Cascade Mediation schade kan berokkenen.
12.3 De klant/cliënt neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat hij de in lid 1 en 2 genoemde informatie ook geheimhoudt.
12.4 De informatie die Cascade Mediation van de klant/cliënt ontvangt valt onder de geheimhouding en wordt niet met derden gedeeld, tenzij hiervoor toestemming is gegeven door de klant/cliënt of tenzij Cascade Mediaton op grond van geldende wet- en regelgeving verplicht wordt bepaalde gegevens te verstrekken, bijvoorbeeld aan de politie in het kader van een opsporingsonderzoek.
12.5 Indien de klant/cliënt, of een andere partij die betrokken was bij een mediation, een klacht tegen de mediator indient die betrekking heeft op de behandeling van een mediationdossier waarin persoonsgegevens van de klant/cliënt staan opgenomen, kunnen deze persoonsgegevens worden verstrekt aan de Stichting Kwaliteit Mediators (SKM) en/of aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediation (STM). Deze gegevens worden door beide instanties vertrouwelijk behandeld.
12.6 De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
1. die al openbaar was voordat partijen deze informatie vernamen of die later openbaar is geworden zonder dat dit
het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van partijen;
2. die door partijen openbaar gemaakt wordt op grond van geldende wet- en regelgeving.
12.7. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor onbepaalde duur van de onderliggende overeenkomst, tenzij partijen (bijvoorbeeld op bepaalde delen van de overeenkomst) uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Artikel 13.A - Boetebeding overtreding intellectueel eigendom door klant/cliënt
13.A.1 Bij overtreding door de klant/cliënt van het intellectueel eigendom zoals omschreven in artikel 10 (lid 1 en 2) van deze algemene voorwaarden, dan is de klant/cliënt per direct een opeisbare boete verschuldigd aan Cascade Mediation:
1. is de klant/cliënt een consument dan bedraagt deze boete € 1.000, - per overtreding;
2. is de klant/cliënt een rechtspersoon dan bedraagt deze boete € 2.500, - per overtreding.
13.A.2 Daarnaast verbeurt de overtredende partij ten gunste Cascade Mediation een bedrag ad 5% van het in lid 1 genoemde bedrag voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
13.A.3 Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
13.A.4 Het verbeuren van de in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Cascade Mediation waaronder haar recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 13.B - Boetebeding overtreding geheimhouding door partijen
13.B.1 Bij overtreding van de geheimhouding zoals omschreven in artikel 11 van deze algemene voorwaarden door partijen, dan verbeurt de overtredende partij ten gunste van de andere partij een boete van € 5.000, - per overtreding.
13.B.2 Daarnaast verbeurt de overtredende partij ten gunste de andere partij een bedrag ad 5% van het in lid genoemde bedrag voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
13.B.3 Voor het verbeuren van deze boete is er voorafgaande ingebrekestelling nodig.
13.B.4 Het verbeuren van de in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van partijen waaronder het recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 14 - Vrijwaring
De klant/cliënt vrijwaart Cascade Mediation tegen alle aanspraken van derden die verband houden
met de door Cascade Mediation geleverde producten en/of diensten.
Artikel 15 - Klachten
15.1 De klant/cliënt dient een door Cascade Mediation geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
15.2 Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant/cliënt redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant/cliënt Cascade Mediation daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen twee week na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
15.3 De klant/cliënt geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Cascade Mediation in staat is hierop adequaat te reageren.
15.4 De klant/cliënt dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
15.5 Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Cascade Mediation gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
15.6 Indien de klant/cliënt ontevreden is over de dienstverlening van Cascade Mediation, deelt de klant/cliënt dit zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen twee weken mee aan Cascade Mediation en zullen partijen proberen om tot een informele oplossing te komen.
15.7 Als de geleverde dienstverlening een mediation betreft of te maken heeft met mediation volgens het MfN, en wanneer de in lid 6 gevolgde weg niet tot een voldoende oplossing leidt, kan de klant/cliënt een klacht indienen bij Stichting Kwaliteit Mediators (SKM) en/of aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediation (STM).
Artikel 16 - Ingebrekestelling
De klant/cliënt dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Cascade Mediation.
Het is de verantwoordelijkheid van de klant/cliënt dat een ingebrekestelling Cascade Mediation ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Artikel 17 - Hoofdelijke aansprakelijkheid meerdere klanten/cliënten
Als Cascade Mediation een overeenkomst aangaat met meerdere klanten/cliënten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Cascade Mediation verschuldigd zijn.
Artikel 18 - Aansprakelijkheid
18.1 Cascade Mediation is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant/cliënt lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
18.2 Indien Cascade Mediation aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
18.3 Cascade Mediation is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
18.4 Indien Cascade Mediation aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
18.5 Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Artikel 19 - Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van Cascade Mediation vervalt in elk geval zes maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 20 - Recht op ontbinding
20.1 De klant/cliënt heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Cascade Mediation toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt. Deze ontbinding dient schriftelijk te worden gedaan.
20.2 Is de nakoming van de verplichtingen door Cascade Mediation niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Cascade Mediation in verzuim is.
20.3 Cascade Mediation heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant/cliënt zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien Cascade Mediation kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant/cliënt zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Artikel 21 - Overmacht
21.1 In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Cascade Mediation in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant/cliënt niet aan Cascade Mediation kan worden toegerekend in een van de wil van Cascade Mediation onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Cascade Mediation kan worden verlangd.
21.2 Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
21.3 Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Cascade Mediation een of meer verplichtingen naar de klant/cliënt niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Cascade Mediation er weer aan kan voldoen.
21.4 Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
21.5 Cascade Mediation is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Artikel 22 - Wijziging van de overeenkomst
Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Artikel 23 - Wijziging algemene voorwaarden
23.1 Cascade Mediation is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
23.2 Grote inhoudelijke wijzigingen die mogelijk een impact heeft op de overeenkomst zal Cascade Mediation zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
23.3 Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Artikel 24 - Overgang van rechten
Rechten van de klant/cliënten uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Cascade Mediation.
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 25 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
25.1 Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
25.2 Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Cascade Mediation bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 26 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
26.1 Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
26.2 De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Cascade Mediation is gevestigd/ praktijk houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Versie 1.0 - juli 2023.
a. Cascade Mediation: gevestigd te 's-Hertogenbosch (Nederland) onder KvK nr. 90619773.
b. Klant/Cliënt: degene met wie Cascade Mediation een overeenkomst is aangegaan.
c. Partijen: Cascade Mediaton en klant(en)/cliënt(en) samen.
d. Consument: een klant die een individu is en die als privépersoon handelt.
e. Rechtspersoon: een persoon of groepen van mensen, organisaties en instellingen als volwaardig en
handelingsbekwaam en bevoegd van die entiteit die in het rechtsverkeer deelneemt.
f. Mediation: procedure waarbij de partijen zich inzetten om, onder leiding van een Mediator, hun kwestie op te
lossen.
g. Mediator: degene die de mediation leidt en staat ingeschreven in het MfN-register.
h. MfN: Mediatorsfederatie Nederland.
i. SKM: Stichting Kwaliteit Mediators.
j. STM: Stichting Tuchtrechtspraak Mediators.
Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Cascade Mediation.
2.2 Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
2.3 Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
3.1 Alle prijzen die Cascade Mediation hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
3.2 Alle prijzen op die Cascade Mediation hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Cascade Mediation te allen tijde wijzigen.
3.3 De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Cascade Mediation vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
3.4 Cascade heeft het recht om een voorschot te vragen voor de start van de overeenkomst.
3.5 De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Cascade Mediation, geldend voor de periode waarin werkzaamheden zijn verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
3.6 Indien partijen voor een dienstverlening door Cascade Mediation een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
3.7 Cascade Mediation is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Cascade Mediation de klant/cliënt tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
3.8 Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant/cliënt het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
3.9 Cascade Mediation heeft het recht de prijzen (jaarlijks) aan te passen.
3.10 Voorafgaand aan de ingang ervan zal Cascade Mediation prijsaanpassingen meedelen aan de klant/cliënt.
3.11 De klant/cliënt heeft het recht om de overeenkomst met Cascade Mediation op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
Artikel 4 - Gevolgen niet tijdig betalen
4.1 Betaalt de klant/cliënt niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Cascade Mediation gerechtigd de op dat moment geldende wettelijke rente in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant/cliënt in verzuim is.
4.2 Wanneer de klant/cliënt in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Cascade Mediation.
4.3 De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4.4 Wanneer de klant/cliënt niet tijdig betaalt, mag Cascade Mediation haar verplichtingen opschorten totdat de klant/cliënt aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
4.5 In geval van liquidatie, faillissement (zowel bij natuurlijk persoon als bij een rechtspersoon), beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant/cliënt, zijn de vorderingen van Cascade Mediation op de klant/cliënt onmiddellijk opeisbaar.
4.6 Weigert de klant/cliënt zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Cascade Mediation, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Cascade Mediation te betalen.
4.7 Wanneer de klant/cliënt een consument is en niet de mogelijk heeft om de factuur in-een-keer te betalen, dan kan hij een onderbouwd betalingsvoorstel sturen naar administratie@cascademediation.nl (bijvoorkeur met bewijsstukken). Cascade Mediation reageert zo snel mogelijk doch binnen twee weken op het betalingsvoorstel. Cascade Mediation behoudt het recht om het betalingsvoorstel af te wijzen.
Artikel 5 - Opschortingsrecht
Tenzij de klant/cliënt een consument is, doet de klant/cliënt afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 6 - Verrekening
Tenzij de klant/cliënt een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Cascade Mediation te verrekenen met een vordering opCascade Mediation.
Artikel 7 - Garantie
Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Cascade Mediation enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 8 - Uitvoering van de overeenkomst
8.1 Cascade Mediation voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
Cascade Mediation heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
8.2 De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
8.3 Het is de verantwoordelijkheid van de klant/cliënt dat Cascade Mediation tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
8.4 Indien de klant/cliënt er niet voor heeft gezorgd dat Cascade Mediation tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant/cliënt.
Artikel 9 - Informatieverstrekking door de klant
9.1 De klant/cliënt stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Cascade Mediation.
9.2 De klant/cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
9.3 Indien en voor zover de klant/cliënt dit verzoekt, retourneert Cascade Mediation de betreffende bescheiden.
9.4 Stelt de klant/cliënt niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Cascade Mediation redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant/cliënt.
Artikel 10 - Duur van de overeenkomst
10.1 De overeenkomst tussen Cascade Mediation en de klant/cliënt wordt standaard aangegaan voor de duur van zes maanden, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
10.2 Indien de klant/cliënt een consument is eindigt de overeenkomst (van zes maanden) van rechtswege zonder inachtneming van een opzegtermijn en hoeft de klant/cliënt de overeenkomst niet schriftelijk op te zeggen.
10.3 Indien de klant/cliënt een consument is en hij wenst de overeenkomst te verlengen dan dient de klant/cliënt dit uiterlijk één maand voor einde datum van de overeenkomst dit schriftelijk te melden. De overeenkomst wordt omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
10.4 Indien de klant/cliënt een rechtspersoon is en partijen zijn de overeenkomst voor de standaard periode van zes maanden aangegaan (tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen), dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij een van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.
10.5 Indien partijen een overeenkomst voor onbepaalde zijn aangegaan en van de partijen wil deze opzeggen, dan dient dit schriftelijk te worden gedaan met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.
10.6 Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit echter slechts een indicatieve termijn, maar nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de klant/cliënt Cascade Mediation schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 11 - Intellectueel eigendom
11.1 Cascade Mediation behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
11.2. De klant/cliënt mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Cascade Mediation (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.
Artikel 12 - Geheimhouding
12.1 De klant/cliënt houdt iedere informatie die hij (in welke vorm dan ook) van Cascade Mediation ontvangt geheim.
12.2 Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Cascade Mediation waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Cascade Mediation schade kan berokkenen.
12.3 De klant/cliënt neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat hij de in lid 1 en 2 genoemde informatie ook geheimhoudt.
12.4 De informatie die Cascade Mediation van de klant/cliënt ontvangt valt onder de geheimhouding en wordt niet met derden gedeeld, tenzij hiervoor toestemming is gegeven door de klant/cliënt of tenzij Cascade Mediaton op grond van geldende wet- en regelgeving verplicht wordt bepaalde gegevens te verstrekken, bijvoorbeeld aan de politie in het kader van een opsporingsonderzoek.
12.5 Indien de klant/cliënt, of een andere partij die betrokken was bij een mediation, een klacht tegen de mediator indient die betrekking heeft op de behandeling van een mediationdossier waarin persoonsgegevens van de klant/cliënt staan opgenomen, kunnen deze persoonsgegevens worden verstrekt aan de Stichting Kwaliteit Mediators (SKM) en/of aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediation (STM). Deze gegevens worden door beide instanties vertrouwelijk behandeld.
12.6 De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
1. die al openbaar was voordat partijen deze informatie vernamen of die later openbaar is geworden zonder dat dit
het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van partijen;
2. die door partijen openbaar gemaakt wordt op grond van geldende wet- en regelgeving.
12.7. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor onbepaalde duur van de onderliggende overeenkomst, tenzij partijen (bijvoorbeeld op bepaalde delen van de overeenkomst) uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Artikel 13.A - Boetebeding overtreding intellectueel eigendom door klant/cliënt
13.A.1 Bij overtreding door de klant/cliënt van het intellectueel eigendom zoals omschreven in artikel 10 (lid 1 en 2) van deze algemene voorwaarden, dan is de klant/cliënt per direct een opeisbare boete verschuldigd aan Cascade Mediation:
1. is de klant/cliënt een consument dan bedraagt deze boete € 1.000, - per overtreding;
2. is de klant/cliënt een rechtspersoon dan bedraagt deze boete € 2.500, - per overtreding.
13.A.2 Daarnaast verbeurt de overtredende partij ten gunste Cascade Mediation een bedrag ad 5% van het in lid 1 genoemde bedrag voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
13.A.3 Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
13.A.4 Het verbeuren van de in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Cascade Mediation waaronder haar recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 13.B - Boetebeding overtreding geheimhouding door partijen
13.B.1 Bij overtreding van de geheimhouding zoals omschreven in artikel 11 van deze algemene voorwaarden door partijen, dan verbeurt de overtredende partij ten gunste van de andere partij een boete van € 5.000, - per overtreding.
13.B.2 Daarnaast verbeurt de overtredende partij ten gunste de andere partij een bedrag ad 5% van het in lid genoemde bedrag voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
13.B.3 Voor het verbeuren van deze boete is er voorafgaande ingebrekestelling nodig.
13.B.4 Het verbeuren van de in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van partijen waaronder het recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 14 - Vrijwaring
De klant/cliënt vrijwaart Cascade Mediation tegen alle aanspraken van derden die verband houden
met de door Cascade Mediation geleverde producten en/of diensten.
Artikel 15 - Klachten
15.1 De klant/cliënt dient een door Cascade Mediation geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
15.2 Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant/cliënt redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant/cliënt Cascade Mediation daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen twee week na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
15.3 De klant/cliënt geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Cascade Mediation in staat is hierop adequaat te reageren.
15.4 De klant/cliënt dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
15.5 Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Cascade Mediation gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
15.6 Indien de klant/cliënt ontevreden is over de dienstverlening van Cascade Mediation, deelt de klant/cliënt dit zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen twee weken mee aan Cascade Mediation en zullen partijen proberen om tot een informele oplossing te komen.
15.7 Als de geleverde dienstverlening een mediation betreft of te maken heeft met mediation volgens het MfN, en wanneer de in lid 6 gevolgde weg niet tot een voldoende oplossing leidt, kan de klant/cliënt een klacht indienen bij Stichting Kwaliteit Mediators (SKM) en/of aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediation (STM).
Artikel 16 - Ingebrekestelling
De klant/cliënt dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Cascade Mediation.
Het is de verantwoordelijkheid van de klant/cliënt dat een ingebrekestelling Cascade Mediation ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Artikel 17 - Hoofdelijke aansprakelijkheid meerdere klanten/cliënten
Als Cascade Mediation een overeenkomst aangaat met meerdere klanten/cliënten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Cascade Mediation verschuldigd zijn.
Artikel 18 - Aansprakelijkheid
18.1 Cascade Mediation is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant/cliënt lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
18.2 Indien Cascade Mediation aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
18.3 Cascade Mediation is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
18.4 Indien Cascade Mediation aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
18.5 Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Artikel 19 - Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van Cascade Mediation vervalt in elk geval zes maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 20 - Recht op ontbinding
20.1 De klant/cliënt heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Cascade Mediation toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt. Deze ontbinding dient schriftelijk te worden gedaan.
20.2 Is de nakoming van de verplichtingen door Cascade Mediation niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Cascade Mediation in verzuim is.
20.3 Cascade Mediation heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant/cliënt zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien Cascade Mediation kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant/cliënt zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Artikel 21 - Overmacht
21.1 In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Cascade Mediation in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant/cliënt niet aan Cascade Mediation kan worden toegerekend in een van de wil van Cascade Mediation onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Cascade Mediation kan worden verlangd.
21.2 Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
21.3 Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Cascade Mediation een of meer verplichtingen naar de klant/cliënt niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Cascade Mediation er weer aan kan voldoen.
21.4 Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
21.5 Cascade Mediation is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Artikel 22 - Wijziging van de overeenkomst
Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Artikel 23 - Wijziging algemene voorwaarden
23.1 Cascade Mediation is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
23.2 Grote inhoudelijke wijzigingen die mogelijk een impact heeft op de overeenkomst zal Cascade Mediation zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
23.3 Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Artikel 24 - Overgang van rechten
Rechten van de klant/cliënten uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Cascade Mediation.
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 25 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
25.1 Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
25.2 Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Cascade Mediation bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 26 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
26.1 Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
26.2 De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Cascade Mediation is gevestigd/ praktijk houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Versie 1.0 - juli 2023.